Elektriskie (akumulatora) transportlīdzekļi

Elektrisko akumulatora transportlīdzekļu (ETL) – e-velo, e-mopēds, e-motocikls, e-kvadrimobilis, elektromobilis, e-autobuss – galvenās sastāvdaļas ir elektromotors, tā vadības bloks (kontrolieris) un vilces akumulators.

Elektromotors tika izmantots jau automašīnu attīstības rītausmā un līdz 1920-tajiem tas konkurēja ar iekšdedzes motoru. Maksimālo griezes momentu elektromotors attīsta ar pirmo apgriezienu, tāpēc ETL konstrukcijā var iztikt bez pārnesumu kārbas. Bremzējot ar motoru, elektromotors darbojas kā ģenerators, lādējot akumulatoru. Elektromotora uzbūve ir salīdzinoši vienkārša, un tam nav nepieciešama apkope.

Elektromotora kontrolieris vada griešanās ātrumu – ETL pārvietošanās ātrumu – un ierobežo maksimāli pieļaujamo strāvu.

Lai vilces akumulatoru uzlādētu izmantojot iekšējo lādētāju (on-board charger), nepieciešams maiņstrāvas pieslēgums. Piem., parastās 230V tīkla rozetes pieslēgums nodrošina elektromobiļa uzlādi ar 2,3kW jaudu. Lai pilnībā izmantotu iekšējā lādētāja jaudu, nepieciešams nodrošināt attiecīgas jaudas un fāzu skaita elektroenerģijas pieslēgumu, kā arī izmantot speciālu pieslēguma ierīci – stacionāru (wall box) vai pārnēsājamu. Speciālā pieslēguma ierīce maiņstrāvu nepārveido.

Lai ETL vilces akumulatoru uzlādētu, izmantojot ārējo lādētāju, jāizmanto speciālos uzlādes punktus vai stacijas. Ārējais lādētājs dod iespēju veikt uzlādi ar lielu elektrisko jaudu: 50kW, 100kW un vairāk. Faktisko uzlādes jaudu nosaka ETL konstrukcija, kā arī vilces akumulatora uzlādes līmenis un temperatūra.